کرم نیکا،ره آورد دستان مهربان طبیعت
فروشگاه فرآورده های طب سنتی نیکا

سوختگی

Tuesday، ۲۴ Bahman ۱۴۰۲

چه کنیم که جای سوختگی روی پوست نماند؟

بسیاری از مواقع پوست در معرض خطر سوختگی قرار می گیرد. از جمله عواملی که منجر به ایجاد سوختگی می شوند می توان به آب جوش، بخار داغ، روغن داغ، آتش، نور خورشید، اسید و ... اشاره کرد. سوختگی ها علاوه بر درد بسیار زیادی که دارند ممکن است پس از بهبود آثاری را بر روی پوست شما باقی بگذارند که با انجام اقدامات صحیح می توان مانع از به جای گذاری این اثرات شد. عمق سوختگی به دمای منبع سوختگی، ضخامت پوست، مدت تماس و قابلیت پوست در هدایت گرما و جریان خون بستگی دارد. میزان آسیب به پوست در سوختگی های مختلف بسته به درجه آسیب متفاوت است. به طور مثال سوختگی درجه دو معمولا همراه با تاول، تراوش مایع، درد و حساسیت شدید به تماس می باشد. در هنگام مواجهه با سوختگی های شدید به پزشک مراجعه کنید تا درمان های دارویی لازم صورت گیرد. هرگز سعی نکنید که خودتان سوختگی درجه ی سوم را درمان کنید و فورا با 911 تماس بگیرید و در حالی که منتظر کمک پزشکی هستید ناحیه آسیب دیده را بالاتر از قلب نگه داشته و مطمئن شوید هیچ قسمتی از لباس با ناحیه آسیب دیده در تماس نیست. در مواردی که سوختگی سطحی بوده و تاول ها کوچک می باشند شما می توانید از روش های متداول خانگی استفاده کنید. اکثر سوختگی های درجه اول و درجه دومی که قطر آن ها کمتر از 8 سانتی متر است را می توان در منزل درمان کرد.

اقدامات صحیح در مواجهه با سوختگی:

سرد کردن اولین اقدام موثر در برخورد با سوختگی های حرارتی از جمله: آب جوش، بخارداغ، روغن داغ، آتش و ... می باشد. شما می توانید برای سرد کردن عضو آسیب دیده از آب جاری، نوشیدنی های خنک، نوشابه، شیر و ... استفاده کنید. توصیه می شود بلافاصله پس از سوختگی به مدت یک ربع قسمتی که دچار سوختگی شده را در تماس مستقیم با آب قرار دهید، این کار از عمیق شدن سوختگی و نفوذ آن به لایه های زیرین پوست جلوگیری کرده و سوزش و درد را کاهش می دهد.

از کمپرس سرد (برای کمپرس می توان از پارچه مرطوب تمیز استفاده کرد و در فواصل 5 تا 15 دقیقه روی ناحیه سوخته قرار داد) نیز می توانید استفاده کنید.

از پماد های آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

از دیرباز استفاده از مواد طبیعی جهت بهبود زخم های ناشی از سوختگی متداول بوده و همواره محققین به دنبال یافتن ترکیباتی با منشاء طبیعی [تفاله سیب زمینی رنده شده، خمیر جوش شیرین (جوش شیرین+آب سرد)، ژل آلوئه ورا، عسل، چای کیسه ای سرد (در آب سرد قرار دهید)] بوده اند. یکی از این فرآورده های طبیعی کرم الیو و هانی نیکا می باشد که محصولی صد در صد طبیعی بوده و برای تمامی سوختگی ها کاربرد دارد. این کرم با ایجاد تعادل الکترولیت ها و جلوگیری از نکروز پوستی، مانع تغییر رنگ پوست می گردد.

نکات مهم در مورد سوختگی:

· به هیچ وجه بلافاصله پس از ایجاد سوختگی روی ناحیه آسیب دیده از کره، انواع روغن ها از جمله روغن های پخت و پز، روغن نارگیل و .. استفاده نکنید زیرا گرما را در خود نگه می دارند. از خمیر دندان و سفیده تخم مرغ نیز استفاده نکنید زیرا ممکن است محیط مناسب تری برای عفونت ایجاد کند.

· اگر ناحیه ی سوخته در زیر لباس است از کشیدن لباس بر روی پوست خودداری کنید. زیرا ممکن است درجه سوختگی بالا بوده و پوست به همراه لباس ساییده گردد و جدا شود. در این موارد با استفاده از قیچی قسمت های مختلف لباس را بریده و آن را به آرامی و بدون کشیدگی پوستی از پوست جدا کنید.

· برای خنک کردن از یخ و آب یخ استفاده نکنید زیرا ممکن است سوختگی را تحریک کرده و آسیب را بدتر کند.

· از کندن باقی مانده های پوست در ناحیه آسیب دیده خود داری کنید تا باعث ایجاد عفونت نشود.

· در اغلب موارد پس از سوختگی تاول در پوست ظاهر می شود که در صورت عدم درمان صحیح ممکن است عفونت کرده و اثراتی را بر روی پوست باقی بگذارند.

· از دستکاری تاول ها و فشار دادن و ترکاندن آن ها خود داری کنید. اطراف تاول را تا حد امکان خشک و تمیز نگه دارید. در صورت لزوم برای خالی کردن تاول ها و یا ایجاد ناراحتی به علت تاول های بزرگ، خالی کردن آن ها توسط پزشک و با سرنگ استریل صورت می گیرد. اگر تاول بصورت ناخواسته ترکید از گاز استریل، پماد و کرم های مناسب برای پوشاندن سطح آن استفاده کنید.